25 April 2012

Buah Lempuyang/pokok Lempuyang

salam...

Lempuyang...korg tau ape itu lempuyang...lau tau tu bagus lah...hahhaha =D

aku pun sbnrnya tk tau gak...pernah la dgr lempuyang ni...tp tk tau rupanya mcm mana...sape blogger2 yg berdarah kacukan jawa...tau la..hahah


lempuyang...(gambar di petik dr google)

aku tau pun mak aku la sll sebut...heheheh...sbb ape aku citer psl lempuyang ni...sbb aku tgh mencarik skrg ni...urgent sgt2...dr hr isnin hr tu aku mencarik sekitar putrajaya dan kwsn yg terdekat...tp tkde...lau kt kmpg tu mmg la melambak...

mak aku kan skrg duk ngn aku...so die minum jamu yg ramuannya adalah lempuyang...hr tu aku blk kmpg..siap2 dah semua ramuannya..igtkan ade la lempuyang tu...upanya aku silap...aku bwk kencur je...hahhaha

tu la...lenkali org2 tua ajar psl2 pokok tk nk ikut...kan dh tk tau...hahahah...

abg aku pun tk kenal rupa lempuyang..nk tnya bapak aku die tgh bz....aku bwk je la ke sini...upanya lempuyang tkde...dh menggagau nk carik kt cni...

dh la ko duk bandar...ko igt senang nk cr buah2 kampung ni...rasa kan...hahahha



pokok lempuyang (dipetik dr google)

tp alhamdulilah...ade membe opis lama tanam pokok lempuyang ni...tp kene ambik kt umah die kt sri kembangan...nasib baik ade...dan dgr kt tmn warisan putrajaya ni ade...nnt aku nk tgk dulu lau ade...ambik kt ctu je la..lau tkde..g umah membe aku la nmpknya...tkpe la..janji ado...khas buat mak aku tersyg....wahhhh...=D

alhamdulilah...mak aku ok ckit la...msh sama mcm tu...cume mkn la dr tk mkn lgsg..tp mash muntah2 lg..lau ade mknn yg die tk leh  msk akan dimuntahnya....

apepon doakan mak aku supaya cpt sembuh...Insyaallah...

k lah..nnt aku update lg...

salam...=D


**p/s = gmbar yg dipetik dr google tu la lempuyang dan pokok lempuyang..sila ambik perhatian k..hikhik..senang korg bila memerlukannya...=D


2 comments:

eMMe said...

susah la nak jumpe, penah jumpe husen lempoyan je, dlm citer PRamlee, heeee~

moga mak Geina cepat sembuh! InsyaAllah...

lily lotus said...

mmg kat bandar susah sikit nak jumpa, ly dah kawen dgn husben yg mix jawa baru kenal hihi

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...