19 May 2014

Nasi ayam simple

Assalamualaikum...

aku dtg nk update nih. hihii.

menjak2 ni kan...aku suke citer psl mkn...tu psl aku makin kembang OK!

tlg kecutkan aku blk bole?? sape2 yg ade Tips sila tlg aku yg nk kembang blk nih....

arghhhhh Stresss!

Tapi! aku suke... sbb aku suke masak dan bila masakan tu menjadi! I LIKE!

masak utk suami dan ank2 tersyg... so tkpe la..kembang pon sbb laki aku punya pasal...

Boleh tk bg alasan cmtu... ahhahah jgn mrh abang... =P

ok...smbg citer psl makanan... hr ni aku nk citer psl aku msk Nasi Ayam Simple...

mmg simple..aku campak2 je... Tapi yg penting hasilnya SEDAP!

hahah...cam bangga bila dpt buat nasi ayam... pastu laki ckp sedap.... tq abg sbb puji...ke sbb die lapa..so makan ape je sedap...hahahh

think v+e geina oiiiii



nasi ayam simple by geina moin =D

resepi aku crk kt google je.. itu je lah penyelamat aku..rasa2 nk tk tau nk msk ape... ko buka notebook atau samrtphone korg...pastu ko taip google... dan crk nasi ayam... nnt kuar la segala mak nenek resepi nasi ayam...

aku amik mana yg rasa senang dan simple...dan yg penting bahan2 yg mmg da ade kt dapur aku tu...


nk share ke??

bole la...kasik share ngn kowang...kang ade plk yg sentap..tgk gamba tp resepi tkde ye..

Nasi Ayam Simple 

Bahan-Bahan

Nasi
Beras - 3 pot
2 biji bwg merah
4 biji bwg putih
sepeket perencah nasi ayam (brand cosway)
[ini yg dinamakan simple.. hikhik =P]

Amik beras...basuh dan toskan, potong bawang merah dan bawang putih..pnskan periuk nasi mskkan minyak ckit, da pns mskkan bwg merah dan bwg putih tadi...kasik tumis..da naik bau mskkan perencah nasi ayam tadi.... ltk garam ckit...mskkan beras, kasik gaul2...pastu mskkan air hasil rebusan ayam tadi....agak2 la ltk..cam nk msk nasi tu...jgn ckit sgt...jgn lebih sgt... ngam2 je..cm masak nasi..pastu tutup dan biarkan nasi tu masak.

Ayam

1/2 ekor
Halia 
bwg putih

utk perap ayam
sos tiram 2 sudu besar
kicap pekat 2 sudu besar
madu 1 sudu besar


[ basuh ayam stgh tadi.. pastu mskkan dlm periuk kasik rebus ngn halia dan bwg putih. halia byk pon tkpe,,ikut korang. bwg putih pun sama..ikut sukatan byk mana korg nak..aku mskkan 4 biji bwg putih]

ayam da lembut angkat dan toskan...air rebusan ayam jgn dibuang...separuh msukkan dlm nasi nnt..dan lebih nya utk wt sup...

ayam yg dah ditos tadi, korang perapkan bhn2 utk perap... biar la 10 minit...pastu korang goreng..sekejap je goreng...bagi warna die cm aku tnjk gamba kt atas tu pon ok...jgn rentung dah le...hikhik

Sup

bwg merah 2 biji
bwg putih 2 biji
kulit kayu manis 1/2 btg
bunga lawang satu
buah pelaga 2 biji
kiub pati ayam

utk sup...korang tumbuk bhn2 di atas...potong je pon bole. pastu tumis..da naik bau amik lebihan rebusan ayam tadi dan masukkan. dan mendidih mskkan kiub pati ayam.. kacau2 dan rasa...klu ok dan rasa tkyh ltk garam sbb kiub tu da bg rasa..klu korg tkde rasa ape jgk, ltk la garam ckit..pastu ltk daun sup dan bawang grg... dan siap.

Sos merah

Bawang putih 5 biji
cili besar merah 5 biji
sos cili/tomato
gula

sos merah ni simple je...aku ikut cam aku wat sos tahu sumbat...mmg sedap la..hihi. bahan2 di atas tu korg blend je...cuma sos cili ngn gula je jgn campur sekali. da siap blend, panaskan minyak kt periuk kecik pastu tumis bhn2 yg diblend. dah pecah minyak korg tmbah sos cili..byk ckit la sos tu...gaul2 smpi pekat mskkan air stgh cawan. pastu mskkan gula 1 sudu besar...pastu biar mendidih smpi die pekat ckit...da pekat ttp api dan siap..

Sos kicap

air bhn perap tadi korg amik (so jgn dbuang ye)...panaskan kt kuali kecik, pastu mskkan kicap lg..mskkan air ckit..agak2 korg la..pastu rasa.klu tkde rasa tmbh la grm ckit..da mendidih dan pekat ckit..leh ttp api dan siap.

OK...Done!

penat tau taip resepi ni...pnjg lak tu...so kasik2 la try ye...

rasa2 cm pelik je...jgn slh kan aku..slhkan diri sendiri...ahhahaha

ok la.. hope korg dpt try nasi ayam simple by geina moin ye..

k lah...

nnt aku update lg..=D





No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...